Czy Wiesz, Że 90% Klientów Jest Lokalnych? – Pozycjonowanie W Google Maps

  • Obecnie Google geo lokalizuje wszystkie wyniki wyszukiwania, tzn. wyświetla firmy najbliższe Twojej lokalizacji.
  • Lokalne pozycjonowanie (ang. Local SEO) – to działania SEO, które mają na celu sprawić, że Twoja witryna będzie zajmować najwyższe pozycje w geo lokalizowanych wynikach wyszukiwania.
  • Dbanie o lokalne SEO, jest Twoim obowiązkiem, geolokalizacja postępuje i jest coraz dokładniejsza, a klienci wybierają firmy lokalne w 90% przypadków.
  • Najważniejsze pojęcia:
    • NAP (ang. Name, Address, Phone Number) – to skrót, który oznacza najważniejsze dane teleadresowa (nazwę firmy, jej adres i numer telefonu), które muszą pojawić się w sieci, aby Twoja firma mogła zacząć pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
    • NAP+W (ang. Name, Address, Phone Number + Website) – to rozszerzona wersja NAP, która obok klasycznych danych zakłada podanie adresu internetowego firmy.
    • Cytowanie (ang. Citation) – to umieszczone na innej stronie internetowej dane teleadresowe (NAP) Twojej firmy. Działają one jak link do Twojej strony, ponieważ Google łączy je bezpośrednio z Twoją działalnością.
  • Istnieje wiele sposobów na poprawę Twoje pozycji w wynikach wyszukiwania. Na przykład: konieczne jest założenie konta Google Moja Firma, umieszczenie NAP na stronach lokalnych i ogólnych, dobry kontakt z klientami dbanie o opinie, a także właściwa optymalizacja strony.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

Przygotowałem ten artykuł, żeby przybliżyć Ci podstawy lokalnego pozycjonowania. Jeśli jeszcze nie wiesz, co to takiego – spokojnie, zaraz wszystko stanie się jaśniejsze. Poniższy tekst zawiera wszystkie najważniejsze i podstawowe pojęcia, które będą Ci potrzebne, aby zrozumieć, że lokalne pozycjonowanie jest szalenie istotne dla Twojej firmy.

Czym jest lokalne pozycjonowanie?

Zanim wytłumaczę dokładnie, czym jest lokalne pozycjonowanie, wyjaśnię Ci, co kryje się pod pojęciem samego pozycjonowania lub inaczej SEO.

Skrót SEO pochodzi od angielskiego zwrotu search engine optimization, który odnosi się do wszystkich działań, które mają za zadanie poprawić widoczność Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania konkretnej wyszukiwarki (głównie Google).

Wśród wszystkich stosowanych zabiegów wyróżnia się podział na dwa typy działań: działania off-page i on-page.

W polskiej nomenklaturze branżowej dominuje rozróżnienie między pozycjonowaniem (ang. off-page) a optymalizacją stron (ang. on-page), choć często wyrażenia te mogą być używane zamiennie.

Jak te informacje odnoszą się do wspomnianego już wcześniej lokalnego pozycjonowania?

Lokalne pozycjonowanie, ang. Local SEO, skupia się na takich samych działaniach, jednak ich celem jest poprawa Twoich lokalnych wyników wyszukiwania.

Lokalne pozycjonowanie skupia się na dostarczaniu wyników, które są istotne dla wyszukującego w jego obecnej lokalizacji. Jeśli właśnie teraz szukałbym „najlepszą restaurację serwującą steki” na moim komputerze, Google dostarczy mi rezultaty, które są najbliżej mnie.

Local SEO is focused on providing results that are relevant to a searcher based on their current location. If I search for ‘best steak restaurant’ on my desktop right now, Google would provide me with results that are nearest to me.

To właśnie za sprawą lokalnego pozycjonowania wyniki wyszukiwania różnią się w zależności od Twojej lokalizacji, z której obecnie wyszukujesz.

Nawet będąc w jednej lokacji otrzymasz inny wynik na ekranie komputera stacjonarnego, a inny na urządzeniu mobilnym.

Wyniki Google dla frazy „pizzeria” będzie różnić się w zależności od miasta, w jakim się znajdujesz. Zupełnie inne wyniki zobaczysz w Warszawie, a inne w Katowicach czy Krakowie.

Czy ocena użytkowników wpływa na pozycje w zregionalizowanych wynikach

Google stara się podpowiadać wyniki, które mogą Cię najbardziej interesować – wybiera więc nie tylko najbliższe lokale, ale również takie, które zostały pozytywnie ocenione, przez użytkowników, którzy już w nich byli.

Ignoruje w ten sposób nie tylko wyniki dla innych miast, ale i takie, które nie cieszą się zaufaniem i dobrą opinią. Jest to bardzo duża różnica w porównaniu do zwykłego SEO.

Dlaczego lokalne pozycjonowanie jest takie ważne?

Jak już wcześniej napisałem, obecnie wszystkie wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Google są geolokalizowane. Na początku swojej przygody z promowaniem Twojej firmy w internecie musisz zacząć od pozycjonowania jej lokalnie.

Dobrze wykorzystany obecny mechanizm promowany przez Google, czyli geolokalizacja wyników, pozwala uplasować Twoją stronę wysoko w Top 10 najlepszych wyników wyszukiwania w danej lokalizacji.

Przełoży się to bezpośrednio na wzrost zaufania dla Twojej marki, wzrost wejść na Twoją stronę i pozyskanie nowych klientów.

Jak pokazują przeprowadzone na ten temat badania, ponad 90% użytkowników korzysta z usług firm lokalnych, takich jak Twoja. Ponad 90% kończy wyszukiwanie na pierwszej stronie wyników.

Podsumowując wysoka pozycja w TOP 10 = dużo wejść = wzrost liczby klientów.

Dodatkowym atutem przemawiającym za Local Seo jest fakt, że użytkownicy częściej wybierają naturalne wyniki wyszukiwania – 90% użytkowników, zamiast wyników płatnych sponsorowanych – 10%.

Jednocześnie z mojego doświadczenia wynika, że wejścia z organicznych wyników wyszukiwania generują o wiele więcej akcji. Odwiedzający jest bardziej zaangażowany – prawie 70% akcji następuje po wejściu z wyników wyszukiwania, kiedy przy podobnej ilości ruchu z adwords generuje 30% akcji.

W dłuższej perspektywie czasowej Local SEO będzie generowało mniejszy koszty Twojej reklamy oraz lepszą konwersję. Krótko mówiąc – dobrze prowadzone SEO, w szczególności Local SEO, jest niezmiennie najtańszą formą promocji Twojej firmy.

A jak wygląda podział odwiedzin na poszczególnych witrynach internetowych wśród najwyższych wyników naturalnych? Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że najwięcej kliknięć zgarnia pierwszy wynik, jednak nie jest on tak wysoki, jak można by się tego spodziewać. Przy czym sama zasada pozostaje podobna – im niżej na liście wyników znajduje się Twoja witryna, tym mniej odwiedzin otrzymuje.

Patrząc na te dane, musisz pamiętać o bardzo ważnym czynniku – zanim klient podejmie decyzję, analizuje i kontaktuje się z kilkoma firmami. Dlatego niższa pozycja w top10 wcale nie oznacza niższych dochodów.

Dlaczego musisz się liczyć z lokalnym pozycjonowaniem?

Lokalne pozycjonowanie jest najważniejszym krokiem dla Twojej firmy, działania w internecie musisz zacząć od zdobycia dobrej pozycji lokalnej. W tym celu musisz zbudować dobry wizerunek marki oraz uzyskać wysokie oceny oraz opinie klientów.

Dzięki temu Twoja firma będzie postrzegana jako zaufany partner zarówno przez klientów, jak i przez algorytmy Google.

Kiedy czegoś szukasz, zawsze zaczynasz od wyszukania specjalistów z Twojej okolicy. Zgodnie z tą zasadą Google również promuje wyniki lokalne, w których znajdują się zaufane firmy.

Przecież nie pojedziesz leczyć zęba do Warszawy jeśli mieszkasz w Krakowie.

Twój klient szuka informacji w geo lokalizowanych wynikach

Prawie wszyscy Twoi potencjalni klienci korzystają z lokalnych wyników, niezależnie czy szukają z komputera, czy też tym bardziej z komórki. W 90% wybiorą Twoją firmę lokalną, jeśli będzie obecna w top10, będzie miała mocną markę i pozytywne opinie klientów.

Pamiętaj, że 60% Twoich potencjalnych klientów używa komputera, a już 40% różnych urządzeń mobilnych – w obu przypadkach Twój klient otrzyma zlokalizowane wyniki wyszukiwania.

Niemal wszyscy (96%) użytkownicy komputerów stacjonarnych przeprowadzają wyszukiwania lokalne. Dla porównania, 79% posiadaczy telefonów komórkowych i 81% właścicieli tabletów wykorzystuje te urządzenia do lokalnego wyszukiwania.

Nearly all (96 percent) of PC owners conduct local searches. By comparison, 79 percent of mobile phone owners and 81 percent of tablet owners used those devices for local searches.

Najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania – jak to osiągnąć?

Jest wiele sposobów na poprawienie wyników lokalnego wyszukiwania. O tym, jak to istotne, pisałem wyżej. Niżej znajdują się najważniejsze działania, na jakich lokalne pozycjonowanie się opiera:

  • Odpowiednio zoptymalizuj wizytówkę w Google Moja Firma.
  • Zadbaj o spójność NAP (ang. Name, Address, Phone Number). Odnosi się on do najważniejszych danych Twojej firmy, które pojawiają się sieci: nazwy firmy, adresu firmy, podanego numeru telefonu, który pozwala na kontakt z Twoją firmą.
  • Cytowanie (ang. Citation) to właśnie Twój NAP, który umieszczony został na innej stronie internetowej. Google łączy te odniesienia bezpośrednio z Twoją działalnością, co sprawia, że działają one jak link.
  • Poprawnie optymalizuj strony meta title i meta description, body, zadbaj o poprawną prezentację NAP i microdanych.
  • Linkuj z zaufanych domen.
  • Załóż i prowadź konta social firmowe (Google+, Facebook, Twitter i inne).
  • Dbaj o Twoich klientów (kliknięcia w telefon na stronie, akcje na wersji mobilnej, wysyłanie maili, formularzy).
  • Dbaj o opinie Twoje firmy w całych internecie – podnoszą one Twoją wiarygodność w oczach klientów oraz w algorytmach Google.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

 
Bartek Damek
Bartek Damek

skype: bartek.damek

2 Komentarze

  1. Damian napisał(a):

    Rzeczowy i fajny artykuł. Z tym że nie do końca mogę się zgodzić co do stosunku konwersji pozycjonowania stron do reklamy w AdWords. Z moich obserwacji wynika że on jest różny w zależności od sprzedawanego produktu lub usługi. Oczywiście masz racje że w większości przypadków klienci którzy przyszli z seo do naszej strony dłużej na niej zostają i chętniej podejmują decyzje zakupowe ale w niektórych branżach to się zaciera a w niektórych jest duża różnica.

    • Bartek Damek napisał(a):

      Masz w 100% rację, jak wiesz reklama w internecie już tak ma, że od wszystkiego są wyjątki.

      Ostatecznie osoba prowadząca reklamę, musi posiadać na ten temat wiedzę lub umiejętności przeprowadzenia odpowiednich testów, żeby stwierdzić co dla danego klienta/branży będzie najlepsze i gdzie uzyska największy zwrot z inwestycji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *