Spis treści:

  • 1. Zakładanie konta Google Moja Firma
    a. Dodanie konta Google Maps dla swojej firmy
    b. Konfiguracja konta map
    c. Weryfikacja
  • 2. Uzyskiwanie dostępu do zweryfikowanej wizytówki firmy
    a. Inny adres e-mail
    b. Prośba o dostęp
  • 3. Dodawanie menedżerów i przekazywanie uprawnień właściciela
    a. Dodawanie menedżerów
    b. Przekazanie uprawnień właściciela
  • 4. Tworzenie konta google maps firmy o wielu lokalizacjach
  • 5. Dodawanie marki w Google Moja Firma
  • 6. Dane niezbędne do utworzenia konta
  • 7. Jak dodać możliwość otrzymywania wiadomości z wizytówki?

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

1. Zakładanie konta Google Moja Firma

W celu założenia konta Google Moja Firma musisz posiadać konto Google i być na nim zalogowany. Możesz je bez problemu założyć tuż przed rejestracją firmy albo skorzystać z konta, które już posiadasz. Jeśli posiadasz konto Gmail albo YouTube, oznacza to, że masz również konto Google Plus i Miejsca. Musisz tylko wykorzystać te same dane do logowania.

a. Zakładanie konta Google

Założenie konta Google polega na wypełnieniu formularza, który pozwoli Ci na stworzenie nowego adresu mailowego. Potrzebne dane to: imię i nazwisko, nowy adres e-mail oraz hasło do niego, a także data urodzenia, płeć, kraj, numer telefonu i dotychczasowy adres e-mail.

b. Konfiguracja dodanego konta Google Maps

Kiedy już jesteś zalogowany, możesz rozpocząć zakładanie konta Google Moja Firma. Możesz wpisać w wyszukiwarkę: „Google Moja Firma” lub skorzystać z linku. Następnie kliknij na błękitny prostokąt z napisem ZACZNIJ TERAZ, który znajduje się w prawym górnym rogu.

Google automatycznie przeniesie Cię na stronę, na której pojawią się mapa oraz formularz, który musisz wypełnić. Wypełnij wszystkie wymagane dane – podaj nazwę firmy, a także ulicę, na której jest ona zlokalizowana, kod pocztowy i miejscowość oraz firmowy numer telefonu. Jeśli nie masz pewności, na jaki jest poprawny kod pocztowy, Google podpowiada, gdzie możesz go zweryfikować i odsyła Cię na stronę Poczty Polskiej.

Bardzo ważnym elementem, który już teraz musisz dodać do map, jest kategoria, jaka odpowiada Twojej działalności. Google pozostawia bardzo szeroki wybór – od bardzo ogólnych po niezwykle szczegółowe. Przy wyborze kategorii warto kierować się zasadą złotego środka – wybierz kategorię, która nie jest przesadnie szeroka, ale i taką, która nie odnosi się do zbyt wąskiej specjalizacji. Dzięki temu więcej klientów będzie mogło skorzystać z Twoich usług.

Możesz również zdecydować, czy świadczysz swoje usługi poza lokalizacją, którą wskazałeś w formularzu. Jeśli zdecydujesz się zaznaczyć tak, gdy klikniesz przycisk dalej, musisz podać dokładnie, w jakim zakresie świadczysz swoje usługi – możesz ograniczyć się do konkretnego rejonu lub miasta albo wskazać obszar, w jakim działasz – w tym wypadku podajesz wartość kilometrów, a Google samo tworzy zakres Twojej działalności. Musisz również zaznaczyć, czy Twoja firma swiadczy usługi w lokalu – jeśli tego nie zrobisz, adres Twojej działalności pozostanie ukryty. Możesz teraz kliknąć dalej, aby kontynuować.

Kolejny krok polega na weryfikacji podanych informacji. Upewnij się, że Twoje dane są podane poprawnie, gdy zyskasz tę pewność, zaznacz, że jesteś osobą upoważnioną i zapoznaj się z warunkami korzystania z serwisu Mapy Google. Kliknięcie dalej utworzy Twoją stronę w Google+. Od tego momentu możesz uzupełniać dane i zweryfikować swoje konto.

c. Weryfikacja

Weryfikacja to konieczny krok, który umożliwi Twojej firmie pojawienie się w mapach Google. Najczęściej dokonuje się jej poprzez wpisanie unikalnego kodu, który Google wysyła na podany adres. Możesz poprosić o weryfikację już w momencie tworzenia konta. Wystarczy, że klikniesz wyślij kartkę.

Jeśli klikniesz zweryfikuj później, zostaniesz przekierowany do swojego konta Google Moja Firma.

W zakładce informacje możesz edytować wszystkie najważniejsze dane: adres, telefon, zakres prowadzonej działalności, a także dodać brakujące informacje: godziny otwarcia, stronę internetową, atrybuty, czy zdjęcia.

UWAGA! BARDZO WAŻNE!!! Nie dokonuj żadnych zmian, gdy zacząłeś proces weryfikacji firmy! Może to wydłużyć czas oczekiwania na Twoją kartkę z kodem. Wszystkich zmian dokonaj przed weryfikacją albo poczekaj na kartkę pocztową i dokonaj je dopiero po weryfikacji.

2. Uzyskiwanie dostępu do zweryfikowanej wizytówki google swojej firmy

Mogło się zdarzyć, że ktoś inny zweryfikował już wcześniej Twoją firmę w google maps. Istnieją dwa sposoby radzenia sobie z tym problemem: sprawdzenie innych kont Google lub kontakt z obecnym właścicielem i prośba o nadanie praw.

a. Inny adres e-mail

Jeśli Twoja firma została już zweryfikowana, sprawdź, czy nie wykonałeś tej czynności za pomocą innego konta Google – firmowego lub prywatnego. Bardzo prawdopodobne, że dzięki temu uda Ci się szybko uzyskać dostęp do swojego konta.

b. Prośba o dostęp

Po wpisaniu poprawnych danych w formularz dodawania firmy do google maps, gdy działalność jest już zweryfikowana, pojawia się możliwość odzyskania dostępu do konta – musisz odpowiedzieć na kilka pytań, dzięki którym Google zweryfikuje Cię jako właściciela.

Jeśli jednak konto nie należy do Ciebie, możesz poprosić właściciela, aby dodał Cię jako menedżera lub przekazał Ci prawo własności. Po wypełnieniu formularza, właściciel ma 7 dni na odpowiedź. Jeśli jej nie udzieli, musisz skontaktować się z Google, które udzieli Ci dalszej pomocy. Link znajdziesz w mailu, który otrzymałeś po wysłaniu zgłoszenia.Z obecnym właścicielem dodanym do konta google maps możesz kontaktować się również za pomocą danych, które zamieszczone są w wizytówce jego firmy.

3. Dodawanie menedżerów firmy do google maps i przekazywanie uprawnień właściciela

Jeśli prowadzisz firmę, do której dostęp powinno mieć więcej osób, możesz dodać takie osoby jako menedżerów. Natomiast w momencie, w którym kończysz swoją współpracę z daną firmą, możesz przekazać swoje uprawnienia komuś innemu.

a. Dodawanie menedżerów firmy do konta google

Wizytówka firmy w Google może mieć kilku właścicieli lub menedżerów, których możesz dodać w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że w panelu swojej firmy rozwiniesz menu główne i klikniesz zarządzaj użytkownikami.

Pojawi się okienko, które umożliwi Ci zarządzanie uprawnieniami. Twoje dane pojawią się jako informacje o głównym właścicielu. W prawnym górnym rogu tego okna znajdziesz ikonkę, która pozwoli Ci na dodanie nowym użytkowników do swojej wizytówki google map.

Teraz możesz swobodnie dodawać inne osoby – podając ich imię i nazwisko lub wpisując adres e-mail. Jednocześnie możesz dostosować rolę, jaką będą oni sprawować – mogą oni zostać właścicielem, menadżerem lub menedżerem ds. komunikacji.

b. Przekazanie uprawnień właściciela swojego konta firmowego google maps

Przekazanie uprawnień głównego właściciela również dokonuje się w oknie zarządzania uprawnieniami. Wystarczy, że wybierzesz innego użytkownika z listy i klikniesz na pole po prawej od jego imienia. Następnie musisz wybrać główny właściciel oraz gotowe a Twoje uprawnienia zostaną przekazane. Główny właściciel nie może zostać usunięty z wizytówki do momentu, gdy nie przekaże swoich uprawnień.

4. Tworzenie konta firmy o wielu lokalizacjach

Dodawanie kolejnych lokalizacji mapy google swojej firmy w przypadku, gdy firma posiada ich wiele, mogłoby być niezwykle uciążliwe. Na szczęście Google pozwala na zbiorczą weryfikację, jeśli firma posiada więcej niż 10 lokalizacji w różnych miejscowościach. Wystarczy pobrać i wypełnić odpowiedni arkusz kalkulacyjny. Znajduje się on w zakładce wszystkie lokalizacje, którą znajdziemy w menu głównym. Jeśli nie posiadamy jeszcze wizytówki firmy, zostajemy od razu przeniesieni do strony, na której można pobrać arkusz i zobaczyć przykład jego poprawnego wypełnienia.

Jeśli jednak posiadamy już dodaną lokalizację w mapach google, zostaniemy przeniesieni do podsumowania naszego konta. Tam musimy nacisnąć różowe okienko z plusem, które znajduje się w prawym dolnym rogu. Rozwinie to menu, które pozwoli nam przejść na stronę z dokumentami.

W ten sposób ponownie zyskujemy dostęp do arkusza i wypełnionego przykładu. Nie pojawia się już jednak możliwość dodania jednej lokalizacji.

Następnie wypełniamy arkusz zgodnie z wytycznymi. Kolejnym krokiem jest przesłanie pliku – używamy przycisku wybierz plik i przesyłamy go. Jeśli pojawią się jakieś błędy, Google poinformuje nas o tym i będziemy mogli je skorygować. Następnie przystępujemy do weryfikacji, która polega na wypełnieniu formularza, który zawiera: nazwę firmy, kraje działalności, dane osoby kontaktowej (lub osób, jeśli więcej niż jedna osoba będzie odpowiedzialna za konto), telefon kontaktowy, adres e-mail firmy oraz dane Menedżera konta Google, z którym współpracujesz. Proces weryfikacji może zająć nawet tydzień, ale jeśli pojawią się jakieś wątpliwości Google skontaktuje się z Tobą. Po zakończeniu procesu weryfikacji, otrzymasz wiadomość mailową z informacją o tym.Pamiętaj, że do prowadzenia firmy o wielu lokalizacjach potrzebne jest konto firmowe.

5. Dodawanie marki w Google Maps

Google umożliwia dodanie strony marki, czyli takiej instytucji lub organizacji, która nie posiada adresu swojej działalności. Aby stworzyć taką stronę, wystarczy wypełnić krótki formularz. Musisz jednak być zalogowany na swoim koncie Google.

Musisz nie tylko podać nazwę swojej działalności oraz jej stronę internetową, ale także wybrać typ aktywności, jakiej ona dotyczy. Może to być: produkt lub marka, rozrywka, społeczność lub inna.

6. Dane niezbędne do utworzenia konta

Jeśli nadal masz problem z założeniem konta Google Maps, możesz skorzystać z pomocy specjalistów. Upewnij się, że przekazujesz im najważniejsze dane, które konieczne są do zweryfikowania swojej firmy. Podaj: nazwę firmy, jej dokładny i aktualny adres (ulicę, kod pocztowy i miejscowość), pod który przyjdzie kod weryfikacyjny, firmowy numer telefonu, kategorię, która dobrze oddaje charakter Twojej działalności, a także to, czy świadczysz swoje usługi poza lokalem. Możesz także dodać dodatkowe materiały: godziny otwarcia, stronę internetową i pliki multimedialne: zdjęcia i filmy. Po otrzymaniu kodu weryfikacyjnego wpisz go samodzielnie lub przekaż go osobom, które pomogły Ci założyć konto Google Moja Firma.

7. Jak dodać możliwość otrzymywania wiadomości z wizytówki?

Google Moja Firma zostało wzbogacone o możliwość kontaktu z firmą bezpośrednio z jej wizytówki. Od teraz Twoi klienci będą mogli skontaktować się z Tobą z poziomu wyników wyszukiwania. Usługa nie jest jeszcze dostępna w Polsce, ale warto, abyś wiedział, jak ją uruchomić. Dodanie tej opcji jest bardzo proste.

Musisz dodać swój numer telefonu, pod który w przyszłości będą przychodziły wiadomości od Twoich klientów. Będą one miały formę SMS. Postaraj się podać swój służbowy numer telefonu, ponieważ klienci mogą pisać do Ciebie także poza godzinami Twojej pracy.

Możesz przygotować automatyczną wiadomość powitalną. Musi ona zamknąć się w 120 znakach. Po odpisaniu na kilka wiadomości Google poda średni czas, jaki potrzebny jest Twojej firmie na kontakt z klientem.

Po zapisaniu zmian w wizytówce Twojej firmy pojawi się nowa ikona. Twój klient musi jedynie na nią kliknąć, aby móc napisać do Ciebie wiadomość.

8. Jak nakręcić filmik i wstawić go do Google Maps?


Aby nakręcić filmik i dodać go do wizytówki Google Moja Firma należy:

  • znaleźć firmę w Google Maps,


  • wejść w zakładkę Zdjęcia i kliknąć niebieską ikonkę Dodaj zdjęcie,
  • nacisnąć na Aparat,

  • teraz należy przytrzymać przycisk spustu migawki przez kilka sekund (filmik nie może być dłuższy niż 10 sekund),
  • sprawdzić czy nakręcony klip jest zaznaczony,
  • jeśli jest, kliknąć przycisk Dalej,

  • następnie trzeba nacisnąć białą strzałkę w niebieskim kółku i przesłać filmik.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

 
Bartek Damek
Bartek Damek

skype: bartek.damek

3 Komentarze

  1. Marek G. napisał(a):

    jest ok. Krok po kroku założyłem wizytówkę teraz czekam na weryfikację! Dzięki!

  2. wierny napisał(a):

    Bardzo pięknie i wręcz śmiesznie prosto to wygląda (oraz rzeczywiście zgodnie z prawdą) krok po kroku. Ale realia bywają takie, że niektórych rzeczy lepiej nie wpisywać, na przykład swojego imienia i nazwiska w nazwę firmy bo co z tego że tak się narzuca żeby brzmiała pełna nazwa firmy jak to zwyczajnie źle na mapie wygląda. Nie zwracałem na to uwagi ale po przeczytaniu tego http://netgraf.pl/blog/google-maps—podstawy,22 mi się zmienił sposób patrzenia i to słusznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *