O Czym I Jak Pisać Na Blogu Firmowym? 6 Form Ważnych Dla Regionalnego Pozycjonowania

  • Blog firmowy pozwala Ci na dużą większą swobodę niż inne sposoby komunikacji z klientem. Luźniejsza forma (w tym wypowiedzi w pierwszej osobie skierowane wprost do adresata) umożliwiają Ci stworzenie bezpośredniej relacji z osobą czytającą post. Blog musi być prowadzony systematycznie i w ciekawy sposób. Właściwe tematy to podstawa.
  • Najważniejsze tematy, które powinny być poruszane na blogu:
    • związane z prowadzoną działalnością: od prezentacji usług i sprzedawanych przedmiotów po informacje związane z nią jedynie tematycznie,
    • nawiązujące do historii: firmy, dziedziny, w jakiej się specjalizuje, i produktów, które oferuje,
    • wykorzystujące aktualne wydarzenia i ciekawostki:
      • nawiązujące do najbliższych świąt,
      • opierające się na aktualnych wydarzeniach z kraju i ze świata,
      • powstałe w oparciu o autentyczne problemy klientów i pracowników Twojej firmy.
  • Najczęściej spotykane formy postów na blogach firmowych:
    • listy i zestawienia (np. Top 5),
    • wszystko o… – posty opisujące dokładnie jeden przedmiot lub usługę,
    • poradniki krok po kroku,
    • recenzje,
    • wywiady,
    • fotorelacje.
  • Musisz pamiętać o:
    • dodaniu linku do Twojej działalności i jej strony internetowej,
    • dodaniu ikonografii,
    • odpowiednim zredagowaniu tekstu.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

Blog firmowy jest bardzo ważny dla lokalnego pozycjonowania, o czym pisałem już przed tygodniem. W poprzednim poście skupiłem się jednak tylko na korzyściach, jakie wynikają z prowadzenia bloga – na przykład na tym, jak pomaga on nawiązać pozytywną relację z klientem, a także pisałem, jak znakomicie wpływa na regionalne SEO. Jednak na nic zdadzą się takie informacje, jeśli blog nie będzie prowadzony systematycznie i z pasją. Aby treść postów, które są zamieszczane, rzeczywiście przyciągnęła i zainteresowała potencjalnych klientów, musi być ona ciekawa oraz powinna poruszać odpowiednie tematy. No właśnie! To znaczy jakie?

O czym pisać na blogu firmowym?

Odpowiedź na powyższe pytanie wydaje się prosta – o firmie! Jest ona zgodna z prawdą, ale tylko do pewnego stopnia. Kilka postów o historii działalności to fajny pomysł, ale bez wątpienia szybko się wyczerpie. Co więc proponuję? Oto moja lista kilku tematów do poruszenia na blogu firmowym.

Przedstaw swoje usługi

To jeden z najważniejszych tematów. Wreszcie będziesz miał okazję zaprezentować to, co ofieruje Twoja firma w lekki i przyjemny sposób. W zależności od dziedziny, w jakiej specjalizuje się Twoja firma, będą to różne zagadnienia. Od faktycznego przedstawienia poszczególnych produktów, z uwzględnieniem ich historii, budowy i innych ciekawych informacji, po omówienie, bez wdawania się w szczegóły techniczne, sposobu wykonywania usług – stosowanych technik i metod, a także stosowanego w tym czasie sprzętu. Staniesz się w tym momencie prawdziwym specjalistą i ekspertem. Nie dość, że będziesz mógł opowiedzieć o tym, co robisz, to jeszcze zrobisz to w zrozumiałej dla wszystkich formie. To dowód, że znasz się na rzeczy! Martwisz się, że działalność Twojej firmy nie nadaje się na bloga? Bez wątpienia się mylisz!

Nie istnieje branża, która by się nie nadawała do blogowania – np. ze względu na to, że jest nudna. Po prostu niektóre branże trzeba potraktować szerzej i bardziej kreatywnie.
Przykład – mój szwagier pracuje w firmie produkującej podzespoły do wagonów metra. Nuda. Ale oprócz technologii mogą przecież blogować o wszystkim, co się tylko z nimi wiąże – o historii metra, jego wpływie na miasta, jeszcze szerzej – o kolei, i jeszcze – o Brazylii (dokąd m.in. trafiają produkty firmy).

Więcej przykładów? Ależ proszę! Prowadzisz restaurację – pomyśl o blogu kulinarnym! Nie musisz zdradzać swoich sekretów, ale kilka informacji o stosowanych przez Ciebie przyprawach albo historii danej potrawy bez wątpienia obudzi apetyt Twoich klientów. Sprzedajesz narzędzia remontowe? Prowadź bloga o sprzedawanym przez Ciebie sprzęcie, ale szukaj też jego niezwykłych zastosowań. Zajmujesz się organizowaniem wycieczek? Sprawa jest prosta – pisz krótkie przewodniki o miejscach, w które mogą pojechać Twoi klienci. Możesz też opisać poszczególne zabytki i ciekawe miejsca. W Twoim barze właśnie odbyło się jakieś ciekawe spotkanie? Pamiętaj o fotorelacji! Sporo tego, a to dopiero początek!

Wykorzystaj historię!

Nie wahaj się sięgnąć po odrobinę historii. Możesz opowiedzieć o przeszłości firmy, o tym, jaką drogę przeszła, aby być wiodącą w swojej dziedzinie. Takich tekstów nie może być jednak zbyt dużo. Także post nie może prezentować jedynie suchych faktów, a być zbudowany raczej z ciekawostek. Równie ciekawą propozycją tematu będzie opisanie historii dyscypliny, którą zajmuje się Twoja instytucja, albo przedmiotów, które ma ona do zaoferowania. Jednak i tu ważny jest sposób opisania tematu! Lekkie pióro to podstawa takich tekstów!

Aktualności i ciekawostki

Przy tworzeniu tematów, które będą stanowiły podstawę postów na bloga, ważne są aktualne informacje. Jak to zrobić, aby tematy były zawsze na czasie? Po pierwsze sprawdź kalendarz! Właściwie codziennie przypada jakieś interesujące święto, które można wykorzystać jako pretekst do napisania artykułu. Ponieważ niewiele osób posiada już kalendarz papierowy, doskonałym miejscem, w którym można znaleźć takie informacje, jest Wikipedia. Na przykład dziś jest 27 czerwca. Pomijam całą masę informacji historycznych i skupiam się jedynie na obchodzonych w tym dniu świętach:

  • Międzynarodowe – Światowy Dzień Rybołówstwa (ustanowione przez ONZ do spraw Wyżywienia i Rolnictwa-FAO w 1984 roku)
  • Polska – Światowy Dzień Walki z Cukrzycą (obchodzone przez Polskie Stowarzyszenie Diabetyków za zgodą Międzynarodowej Federacji ds. Cukrzycy IDF, w rocznicę odkrycia insuliny; właściwe święto ustanowione przez Federację obchodzone jest 14 listopada, również w Polsce, w rocznicę urodzin odkrywcy insuliny Fredericka Bantinga)

Kto może wykorzystać te informacje? Restauracje, firmy farmaceutyczne i apteki, osoby związane ze sportem i zdrowiem – wszyscy oni mogą doszukać się tu wątku, który przemieni się w interesujący post. Ale sama data to nie wszystko, musisz nauczyć się reagować na aktualne wydarzenia. Jeśli masz zaplanowanego posta, a wciąż nie masz dobrego tematu – przejrzyj wiadomości z kraju i ze świata. Bez wątpienia znajdzie się tam temat, który będziesz mógł wykorzystać. Porozmawiaj też z pracownikami, szczególnie tymi, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem. Zapytaj ich, z jakimi problemami zgłaszają się do nich klienci Twojej firmy. W ten sposób będziesz mógł odpowiedzieć na ich wątpliwości, co takie osoby bez wątpienia docenią.

Formy postów na bloga

Sposobów na ciekawe przedstawienie danego tematu jest wiele, ale zawsze dostosować formę posta do tego, o czym się pisze. Niektóre formy są bardzo popularne, inne mają w sobie ogromny potencjał, ale najczęściej wymagają nieco więcej wysiłku. O czym mówię? I jak możesz je wykorzystać w swoich artykułach? Oto kilka przykładów!

Listy i zestawienia

To chyba najbardziej popularny sposób tworzenia postów na bloga. Zestawienia Top10, Top 5, a nawet Top 100 to dość powszechne zjawisko. Od zestawień najlepszych produktów, jakie firma ma do zaoferowania w danej kategorii, przez stworzenie hierarchii najczęściej wybieranych potraw i usług, po wiele innych sposobów wykorzystywania tej popularnej formy. Nawet blogi techniczne zasypywane są takimi informacjami. Na moim blogu również pojawił się post posiadający w tytule sformułowanie TOP (i najpewniej pojawi się ono jeszcze nie raz). Ułatwia to skomponowanie treści, ustalenie hierarchii, co powoduje, że taki post jest jednym z najłatwiejszych do napisania.

Wszystko o…

To kolejna kategoria artykułów, która dość powszechnie stosowana jest na blogach firmowych. Pozwala ona na zebranie podstawowych informacji o danym przedmiocie, usłudze itd. Z takich postów Twój klient dowie się, czym jest dana rzecz, do czego służy, co można z nią lub z niej zrobić i dlaczego jest ważna. Takie dane można uzupełnić o ciekawostkę lub element historii. Posty mają raczej utartą i schematyczną formę, która jest prosta do napisania. Niech Cię jednak nie zmyli ta szablonowość – ta forma działa doskonale, ponieważ zawiera wszystko, czego poszukuje klient, który czyta tekst.

Poradniki

Ten rodzaj postów opowiada, jak krok po kroku przebiega dana czynność. Można w ten sposób opisać, jak przebiega dana usługa – każdy bardziej dociekliwy klient doceni taką informację. Równie dobrze taka forma sprawdzi się jako przewodnik, który pomoże Ci wybrać najbardziej odpowiadający Ci przedmiot.

Recenzje

Zamiast klasycznego postu opisującego dany przedmiot możesz wybrać jego zrecenzowanie. Jeśli będziesz posiadał recenzję kilku podobnych produktów możesz je zestawić razem i porównać. Klienci lubią takie artykuły, ponieważ są one dla nich ułatwieniem podczas podejmowania decyzji.

Nowe produkty i usługi – czy to oprogramowanie, gadżety, samochody czy urządzenia przemysłowe – każda nowość rynkowa ciekawi. Użytkownicy nie chcą ryzykować, wolą poczytać opinie zanim zdecydują się na zakup. Dodatkowo porównania (mogą być subiektywne) pomagają dokonać im wyboru a nawet uzasadnić przed samym sobą dokonany już wcześniej wybór.

Wywiady

To chyba najbardziej niedoceniona forma postów. Wymaga ona jednak dużo więcej zaangażowania, choć niewątpliwie jest bardzo ciekawa.

[Wywiad z ekspertem] zawsze dobrze wygląda i jest gotowym tematem na ciekawy wpis. Oczywiście nie przeprowadzaj wywiadu z kimś wymyślonym. To musi być osoba mająca autorytet. Może nią być Twój pracownik, który specjalizuje się w jakimś szczególnym obszarze. Może to być także jakiś badacz, a w ostateczności przedstawiciel konkurencyjnej firmy – wówczas zastrzeż, aby podobny wywiad, tylko z Tobą, pojawił się na blogu konkurencji.

Fotorelacja

Ta forma jest bardzo rzadko spotykana na blogach firmowych. Sięgają po nią osoby związane z fotografią, ponieważ mają łatwy dostęp do materiałów i traktują taki wpis jak prezentację usługi, jaką wykonują. Tymczasem to rewelacyjny sposób na zwrócenie uwagi. Nie mówię tu o dokumentowaniu każdego dnia pracy, ale możesz wybrać jakiś jeden szczególny. Albo pokazać, jak wygląda przeprowadzanie danej usługi. Zdjęcia nie muszą być profesjonalne, wystarczy, że będą dobrej jakości. Taki post może przyciągnąć uwagę wielu osób.

Co jeszcze możesz zrobić?

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę przy pisaniu postów na bloga firmowego? Kiedy piszesz treść, pamiętaj powiązać ją ze swoją działalnością i jej stroną internetową, czyli dodaj link. Całkiem niezłym pomysłem będzie dodanie także ikonografii, która jest jakoś związana z wpisem. Na przykład takiej, jak ta poniżej.Cały tekst, który powinien być napisany stylem potocznym i poprawnie, musi być odpowiednio zredagowany. Wszystko to zadziała na Twoją korzyść nie tylko z punktu widzenia Twojego czytelnika, ale także lokalnego pozycjonowania.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

 
Bartek Damek
Bartek Damek

skype: bartek.damek

2 Komentarze

  1. Damian napisał(a):

    Doradzasz blog firmowy w obrębie domeny, subdomeny czy też na innej domenie z innym IP? Co myślisz o blogach w sklepie internetowym gdzie systematycznie dodaje się nowe treści?

    • Bartek Damek napisał(a):

      Osobiście wolę w obrębie domeny, jako część strony.

      Blog na osobny IP/domenie fajnie jako osobny blog/zaplecze/PBN.

      W sklepie internetowym można robić bardzo fajnego bloga, który potrafi uzyskać spory ruch oraz wpłynąć na pozycje trudniejszych słów kluczowych. Jak najbardziej polecam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *