• Wyszukiwarka Google, w celu uzyskania najtrafniejszych wyników lokalnego wyszukiwania, zbiera informacje o Twojej działalności z podanych przez Ciebie informacji w profilu Google Moja Firma inaczej wizytówka google maps, Twojej oficjalnej witryny internetowej, informacji klientów (m.in. opinii, zdjęć, popularnych godzin odwiedzin) oraz innych miejsc (np. portali społecznościowych i lokalnych stron informacyjnych) wyświetlając je w tzw. wizytówce google mapy.
  • Lokalne wyszukiwanie w Google opiera się na trzech ważnych czynnikach:
    • Trafności – zgodności wizytówki firmy z wyszukiwaną frazą;
    • Odległości – bliskości z lokalizacją, w której dokonywane jest wyszukiwanie;
    • Rozpoznawalności – charakterystyczności danej firmy lub konkretnego miejsca. Odzwierciedla to stopień, w jakim znana jest Twoja działalność w sieci i w świecie rzeczywistym. Na ten czynnik masz największy wpływ!
  • Google Moja Firma, darmowa wizytówka firmy w google to narzędzie, dzięki któremu możesz w prosty sposób korzystać ze wszystkich usług oferowanych przez Google i wykorzystać je do prowadzenia swojej firmy. Konto pozwala na efektowne zarządzanie informacjami niezbędnymi do prowadzenia marketingu internetowego, pozyskiwania nowych klientów oraz poprawienia pozycji firmy w lokalnym pozycjonowaniu przez wizytówkę firmy w google maps.
  • Zalety wizytówki Google Mapy Moja Firma:
    • łatwy dostęp dla użytkowników i Ciebie (zarówno za pośrednictwemtelefonów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych),
    • dostęp do innych narzędzi Google, takich jak: Google+, Google Maps.
    • ułatwiona komunikacja z klientami przez wizytówkę w mapach google,
    • dobra widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania,
    • prosta i szybka możliwość aktualizacji danych.
  • Google Moja Firma posiada również opcję szybkiego kontaktu już z poziomu wizytówki firmy. Wystarczy, że podasz swój numer telefonu, a klient będzie mógł bez problemu skontaktować się z Tobą. Wiadomość od niego otrzymasz w formie SMS. Usługa nie jest jeszcze dostępna w Polsce.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

Google to najważniejsza wyszukiwarka internetowa, z której korzysta najwięcej użytkowników. Nic więc dziwnego, że dba o osoby korzystające z ich usług i pragnie zapewnić im jak najlepsze i najtrafniejsze wyniki wyszukiwania, ze szczególną troską o wyniki lokale wyświetlane w wizytówce. Właśnie dlatego zbiera informacje z czterech głównych źródeł:

  • Wizytówka miejsca google firmy, która powstaje po utworzeniu i zweryfikowaniu konta Google Moja Firma. To wszystkie informacje, które sam tam umieszczasz, więc ważne, aby były one aktualne. Musisz zmieniać je za każdym razem, kiedy zachodzi jakaś zmiana (np. zmieniają się godziny otwarcia). Dzięki temu masz pewność, że do Twoich klientów zawsze trafiają aktualne dane.
  • Twojej oficjalnej strony internetowej. Właśnie dlatego tak istotna jest właściwa optymalizacja witryny Twojej działalności.
  • Od użytkowników. W grę wchodzą wszystkie opinie, jakie klienci zamieszczają w internecie, a w szczególności te, które umieszczane za pomocą kont Google. Nie chodzi zresztą tylko o same recenzje, ale także przekazywanie informacji o popularnych godzinach odwiedzin czy zamieszczanie zdjęć.
  • Pozostałe miejsca pozyskiwania informacji wizytówki firmy. Do tej grupy należą przede wszystkim portale społecznościowe oraz miejsca, w których umieszczone zostały informacje na temat Twojej firmy (cytowanie).

Tak szerokie zbieranie danych pozwala na dużą weryfikację informacji, która sprawia, że Twoja działalność zyskuje wiarygodność. Jednak dane, które się nie pokrywają świadczą raczej o tym, że zaufać Ci nie można, więc musisz dbać o poprawność danych w swojej wizytówce google maps.
Duża ilość informacji pozwala także na częstsze pojawianie się w wynikach lokalnego wyszukiwania. Załóżmy teraz, że prowadzisz pizzerię. Jeśli obok adresu podałeś także godziny otwarcia, pojawisz się nie tylko w wynikach dla zapytania „pizzeria blisko”, ale również „pizzeria otwarta teraz”. Więcej informacji na temat pozyskiwania danych przez Google w celu uzyskiwania wiarygodnych wyników lokalnego wyszukiwania znajdziesz na ich stronie.

Jakie czynniki Google bierze pod uwagę przy określaniu wyników lokalnego pozycjonowania?

Choć Google tworzy wyniki lokalnego wyszukiwania na podstawie wielu źródeł, na jego ostateczny wygląd ma wpływ kilka czynników, którymi są: trafność, odległość oraz rozpoznawalność. Algorytm Google przetwarza wszystkie dostępne mu dane i podaje najlepsze wyniki dla konkretnej frazy, która wpisana została w konkretnej lokalizacji. Stara się wskazać taką wizytówkę miejsca firmy, która najlepiej odpowiada wpisanej frazie (trafność), która jednocześnie znajduje się dość blisko miejsca, w którym dokonywane jest wyszukiwanie (odległość). Jednak to jeszcze nie wszystko!

Rozpoznawalność – czynnik, na który masz największy wpływ!

Ten czynnik określa, jak dobrze znana jest Twoja firma w świecie rzeczywistym oraz wirtualnym. Google stara się dbać o to, aby wyniki odzwierciedlały obie te rzeczywistości.

Niektóre miejsca są lepiej znane w świecie rzeczywistym niż wirtualnym, co staramy się odzwierciedlić w rankingu lokalnych wyników wyszukiwania.

Przede wszystkim liczą się jednak informacje znajdujące się w sieci – witryna internetowa Twojej firmy i jej wizytówka w wyszukiwarce Google, opinie, które zamieszczają Twoi klienci, ich recenzje na blogach i publikowane przez nich zdjęcia oraz wszelkie informacje zamieszone na innych witrynach i portalach społecznościowych. W skrócie oznacza to, że jest to czynnik, na który masz największy wpływ. Możesz zadbać o właściwą optymalizację swojej witryny. Jesteś w stanie za to utrzymywać kontakt ze swoimi klientami – czy to za pomocą komentarzy zwrotnych do opinii czy to za pomocą social media. Najważniejszą rzeczą, którą możesz wykonać jest stworzenie i prowadzenie konta wizytówki Google Moja Firma, o którym przeczytasz niżej kilka słów.

Czym jest Google Moja Firma?

Google Moja Firma to znakomite uzupełnienie strony internetowej, którą prowadzisz dla swojej firmy. Dzięki niemu informacje o Twojej działalności są nie tylko doskonale widoczne w momencie wyszukiwania, ale i połączone z innymi usługami proponowanymi przez Google, takimi jak: Google+ lub Google Maps.

Google Moja Firma to bezpłatne i łatwe w obsłudze narzędzie do zarządzania wizerunkiem firm, marek, artystów i organizacji w Google, w tym w wyszukiwarce i w Mapach. Jeśli zweryfikujesz informacje o swojej firmie i będziesz je na bieżąco aktualizować, ułatwisz klientom jej znalezienie, a jednocześnie im o sobie opowiesz.

Dużą zaletą darmowej wizytówki firmy w Google jest jej dostępność i przystępność. Informacje zawarte na Twoim profilu są nie tylko dostępne dla wszystkich – osób korzystających z komputerów stacjonarnych, ale i urządzeń mobilnych. Dodatkowo, dzięki aplikacji, możesz sprawować kontrolę nad swoim kontem również za pomocą telefonu.

Inne zalety wizytówki Google Maps

Wizytówka Google Moja Firma posiada wiele zalet – o dostępności na wielu rodzajach urządzeń oraz możliwości połączenia z innymi usługami Google już wspomniałem. Inne to możliwość łatwej i natychmiastowej aktualizacji danych firmy, sposobność komunikacji z klientami, a także znakomita poprawa widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania. Wszystko to dostępne jest za darmo, a posługiwanie się narzędziem jest łatwe i komfortowe w każdym miejscu i czasie.

Rejestracja w wizytówki Google Maps – nic prostszego

Założenie konta Google Moja Firma wydaje się niezwykle proste. Wystarczy utworzyć konto Google lub zalogować się na już istniejące, następnie rozpocząć rejestrację firmy. Polega to na uzupełnieniu krótkiego kwestionariusza, wizytówki google, który zawiera najważniejsze informacje, czyli: nazwę firmy, jej dokładny adres (który od razu zostaje naniesiony w Google Maps) i numer telefonu. Dodatkowo musisz wybrać odpowiednią kategorię dla działalności, a wybór jest ogromny – od bardzo ogólnych po niezwykle szczegółowe. Już w poprzednim wpisie wspomniałem, jak ważne jest odpowiednie dobranie kategorii dla naszego biznesu. Raz jeszcze o tym przypominam i tu.

Możesz także zdecydować, czy dostarczasz produkty do Twoich klientów lub czy wykonujesz usługi poza lokalizacją naszej firmy.

Stwórz konto w Google Moja Firma

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie i potwierdzenie wpisanych danych w wizytówce miejsca google. Dopiero później dokonuje się właściwa weryfikacja.

W ciągu kilku tygodni (w zależności od lokalizacji firmy) na adres Twojej firmy przyjdzie kartka pocztowa od Google. Na kartce znajdziesz unikalny kod weryfikacyjny, który musisz wpisać w Google Moja Firma, aby potwierdzić, że firma znajduje się pod podanym adresem.

Weryfikacja ma olbrzymie znaczenie dla Twoich klientów – co drugi z użytkowników preferuje korzystanie z usług firmy, która została wcześniej zweryfikowana. Nie tylko sprawia, że staje się ona w ich oczach bardziej wiarygodna. To także uzyskanie gwarancji, że nikt nie podszywa się pod Twoją działalność.

Po weryfikacji uzupełnij swoją darmową wizytówkę firmy google maps

Po pomyślnie zakończonej weryfikacji możesz już swobodnie uzupełnić pozostałe dane o swojej firmie. Co możesz dodać? Przede wszystkim współpracowników (właścicieli i menadżerów, którzy uzyskają dostęp do konta Google Moja Firma lub do jego części, co pozwoli podzielić się obowiązkami), fotografie i logo lub godziny otwarcia. Możesz również nawiązać kontakt ze swoimi klientami, gdy będziesz odpowiadać na ich komentarze. Możliwości jest wiele i im lepiej uzupełnisz profil, tym większym zaufaniem będzie się on cieszył.

Dlaczego warto dodać możliwość otrzymywania wiadomości z wizytówki?

Google Moja Firma od niedawna posiada również możliwość kontaktu z firmą bezpośrednio z jej wizytówki, która wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google i Google Maps. Dodanie tej opcji jest bardzo proste – wystarczy, że na podasz swój numer telefonu.

Dlaczego koniecznie musisz to zrobić?

Możesz o tym nie wiedzieć, ale większość Twoich klientów nie odwiedza Twojej strony internetowej, jeśli Twoja wizytówka Google Moja Firma zawiera wszystkie informacje, które są im potrzebne. Teraz i oni będą mogli się z Tobą szybko skontaktować.

Ikona kontaktowa znajduje się bowiem w bardzo widocznym miejscu i nie sposób jej przeoczyć.

Opcja jeszcze niedostępna w Polsce

Możliwość wysyłania wiadomości z wizytówki testują obecnie Amerykanie. Jednak powinieneś ją uruchomić tak szybko, jak to tylko będzie możliwe.

Jak i po co dodawać filmy do wizytówki?

Po co dodawać filmy w Google Maps?

Google coraz bardziej wychodzi naprzeciw klientów oraz potrzeb swoich użytkowników. Filmiki w internecie zyskały ogromną popularność. Są łatwe w odbiorze i nie trzeba poświęcać na nie wiele czasu. Dzisiejszy tryb życia ludzi zmusza ich do szybkiego pozyskiwania informacji, dlatego warto aby Twoja Firma dopasowała się do oczekiwań Twoich potencjalnych klientów. Do tego służy właśnie dodawanie filmów w wizytówce Google Maps.

Kto może dodawać filmy w Google Maps?

Dodawanie filmików jest możliwe w Mapach Google za pośrednictwem programu Lokalni Przewodnicy Google. Jest to globalna społeczność, która ma za zadanie pomóc nam odkrywać różne ciekawe miejsca. Będąc Lokalnym Przewodnikiem możesz dzielić się informacjami z innymi. Na razie, funkcja ta dostępna jest w mobilnej aplikacji Google Maps z Androidem. Już niedługo mas być ona dostępna także na iOS. Dodane filmiki są widoczne dla każdego.

Jak nakręcić filmik i wstawić go do Google Maps?

Aby nakręcić filmik i dodać go do wizytówki Google Moja Firma należy:

  • znaleźć firmę w Google Maps,
  • wejść w zakładkę Zdjęcia i kliknąć niebieską ikonkę Dodaj zdjęcie,
  • nacisnąć na Aparat,
  • teraz należy przytrzymać przycisk spustu migawki przez kilka sekund (filmik nie może być dłuższy niż 10 sekund),
  • sprawdzić czy nakręcony klip jest zaznaczony,
  • jeśli jest, kliknąć przycisk Dalej,
  • następnie trzeba nacisnąć białą strzałkę w niebieskim kółku i przesłać filmik.

Jak dodać filmik już nakręcony?

Możesz dodać nakręcony filmik do wizytówki Google Moja firma. Pamiętaj jednak, że możesz to zrobić jedynie poprzez urządzenie mobilne, a materiał nie powinien być dłuższy niż 30 sekund. Jeśli będzie za długi, zostanie automatycznie przycięty.

Co musisz zrobić?

  • Znajdź firmę w Google Maps,
  • wejdź w zakładkę Zdjęcia i kliknij niebieską ikonkę Dodaj zdjęcie,
  • kliknij w wybrany Folder,
  • zaznacz plik, który chcesz przesłać i kliknij Gotowe,
  • potem naciśnij białą strzałkę w niebieskim kółku i prześlij filmik.

Po co dodawać filmy do wizytówki Google?

Funkcjonalność ta jest po to, aby zgromadzić jak najwięcej informacji przydatnych użytkownikom platformy Google. Dodając film, dzielisz się ciekawymi materiałami, które ułatwiają potencjalnym kleientom dotarcie do Ciebie. Godziny otwarcia, opinie, zdjęcia i filmy to doskonały sposób na zaprezentowanie się z jak najlepszej strony, a to z kolei duży krok do zaufania.

Jak zacząć dodawać filmy do Google Moja Firma?

Aby zacząć dodawać filmy do wizytówki musisz:

  • mieć telefon z Androidem,
  • być członkiem programu Lokalni Przewodnicy.

Jak stać się częścią tego globalnego programu? Jedyne, co musisz to:

  • mieć ukończone 18 lat,
  • mieć aktywne konto w Google, z którego korzystasz jako osoba prywatna,
  • zarejestrować się w programie.

Jak budować relacje z klientami z wizytówką Google Moja Firma?

Wizytówka Google Moja Firma pozwala na budowanie relacji z klientami. Dzięki niej można dowiedzieć się co klienci myślą o Twojej firmie, jak ją oceniają, co uważają za mocne, a co za słabe strony. Jeżeli poprosisz swoich klientów o napisanie opinii na twojej wizytówce, zyskasz cenne informacje, które pozwolą Ci na rozwój firmy zgodnie z oczekiwaniami klientów. Opinie pozostawione przez klientów będą również budowały wizerunek Twojej firmy w Internecie.

Czy odpowiadać na pozytywny komentarz?

Bardzo miło jest otrzymywać pozytywne komentarze. Nie ma co ukrywać pięć gwiazdek cieszy. Z pozoru wydaje się że pozytywny komentarz nie wymaga reakcji, przecież klient jest zadowolony i dał temu wyraz pisząc opinię! Dzięki temu wpisowi twoja firma staje się bardziej wiarygodna dla innych osób, dlatego warto odpowiedzieć na pozytywne komentarze. W ten sposób doceniamy czas jaki klient nam poświęcił. Takie działanie może w przyszłości zaowocować kolejną udaną transakcją!

Jak odpowiedzieć na pozytywny wpis?

To że na pozytywne opinie należy odpowiedzieć już ustaliliśmy. Pytanie jak to zrobić? Najlepiej dostosować się do tego w jaki sposób ocenił nas klient. Jeżeli opinia to pięć gwiazdek, ewentualnie super polecam wystarczy zwykłe Dziękujemy. Pozdrawiamy. Jednak jeżeli opinia jest dłuższa i widać, że klient zaangażował się żeby dokładnie opisać produkty lub usługę, czy sposób działania firmy, w takim wypadku trzeba w odpowiedź włożyć trochę wysiłku. Można napisać coś w stylu: Dziękujemy bardzo za czas jaki poświęciła Pan/i na napisanie opinii, czy Miło nam słyszeć tak pozytywne słowa, albo Zadowolenie naszych klientów jest dla nas największą nagrodą.

Jak zareagować na negatywną opinię?

Może zdarzyć się że na Twojej wizytówce pojawi się negatywna opinia. Warto wtedy dokładnie ją przeanalizować, ponieważ może być wskazówką, która pozwoli Ci udoskonalić działanie firmy i uniknąć takich sytuacji na przyszłość. A w jaki sposób odpowiedzieć rozczarowanemu klientowi. Trzeba to zrobić mądrze, tak, żeby przekonać klienta do ponownego zaufania Twojej firmie. Słowo przepraszam jest jak najbardziej na miejscu, można też podziękować klientowi za zwrócenie uwagi na problem i zapewnić że firma dołoży wszelkich starań żeby go rozwiązać. Można też zaproponować rabat na np. kolejne zakupy. Takie odpowiedź na negatywną opinie na pewno wzbudzi zaufanie klientów  i pozwoli wybrnąć z trudnej sytuacji.

Jak zareagować na niezasłużony negatyw?

Jeżeli prowadzisz firmę to może zdarzyć się sytuacja, że na wizytówce Google Moja Firma pojawi się negatywny komentarz, który jest zupełnie bezpodstawny i niezasłużony. Co zrobić w takim wypadku? Z całą pewnością pierwsze co trzeba zrobić to opanować emocje, tak aby odpowiedź była rzeczowa i merytoryczna. Warto zacząć od słów Przykro nam że nasze starania nie spełniły Pan/i oczekiwań. Następnie przedstawić rzeczowe informacje które pokazują że postępowanie firmy było prawidłowe. Dobrze jest taki komentarz zakończyć prośbą o bezpośredni kontakt telefoniczny lub mailowy, dzięki temu unikniemy dalszej dyskusji w Internecie.

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera:


Otrzymuj najnowsze informacje o lokalnym pozycjonowaniu!

 
Bartek Damek
Bartek Damek

skype: bartek.damek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *